
NANODŹWIĘKI 2024
Warsztaty odbyły się w dniach: 15-26 lipca 2024 w Domu Otwartym przy ul. Radzymińskiej 123. W warsztatach brały udział 3 grupy: grupa uczestników z fundacji Akacja, 2 grupa młodzieży z Fundacji Giganci oraz grupa najmłodsza (dzieci w wieku 4-7). Każda z grup miała 4 dni warsztatów po 4 godziny. W warsztatach wzięło udział 21 uczestników.
Tworzenie partytur graficznych, nie jest zadaniem plastycznym, choć tak może się wydawać z zewnątrz. Najważniejszym celem był odwrócenie utartego sposobu myślenia: uczestnicy nie mieli stworzyć abstrakcyjnej pracy, którą ja miałabym zinterpretować ale zobrazować dźwięki i muzykę, którą chcieliby usłyszeć. Zadania, które wykonywaliśmy prowadziły do konkretnych celów:
uruchomienia wyobraźni słuchowej i muzycznej – uczestnicy najpierw mieli wyobrazić sobie dźwięk, frazę, rodzaj muzyki i potem znaleźć odpowiedni sposób zapisu – symbol, kolor, kolaż nutowy, cienką kreskę lub plamę.

Podczas 4 dni zajęć poznawali oni swoje preferencje estetyczne, próbowali stworzyć kompozycje w różnych technikach, próbowali swoich sił jako pianiści, tworzyli prace do słuchanej muzyki (współczesnej, klasycznej, rozrywkowej), poznawali techniki rozszerzone gry na fortepianie, szukali symboli, odpowiedniego koloru lub materiału do kolażu. Pracowaliśmy też z fragmentami obrazów, nut i zdjęć, które wybieraliśmy do odpowiednich utworów. Wszystkie te ćwiczenia służył temu, aby na końcu stworzyć pracę wyobrażoną i wysłyszaną w swojej wyobraźni. Bardzo ważnym elementem tych ćwiczeń było też poznawanie uczestników – część z nich komunikowała się za pomocą komunikacji alternatywnej i wspomagającej PCS, dlatego niezwykle ważne dla nas było, żeby mieć pewność, iż prace które chcą stworzyć, są takie jakich pragnęli.
Na potrzeby warsztatów przygotowałam specjalne krótkie filmy, które są dostępne na YouTube, dzięki którym mogli poznać (lub przypomnieć sobie np w domu) konkretne techniki gry na fortepianie, stworzyliśmy odpowiednie piktogramy odzwierciedlające konkretne muzyczne określenie (m.i głośno – cicho, wysoki – niski, szybko-wolno, dźwięk, nuta, instrument, w środku fortepianu, na klawiaturze itp).
Kolejnym etapem była produkcja płyty – realizacja nagrań trwała 2 dni, odbyła się w legendarnym studio S-4 w Polskim Radiu. Wizyta uczestników połączona była z wycieczką i zwiedzaniem budynku Polskiego Radia oraz wizytą w sali koncertowej im. W. Lutosławskiego. Reżyserem nagrania był Przemysław Kunda.
Każdy z uczestników brał czynny udział w realizacji nagrania, towarzyszył reżyserowi w reżyserce oraz dodatkowo mógł obserwować realizację nagrania z dodatkowej sali z widokiem na salę z fortepianem.

Ostatnim etapem zadania był koncert premierowy oraz otwarcie wystawy fotograficznej Ani Kłosek – reportażystki oraz dokumentalistki, która towarzyszyła nam podczas warsztatów. Na swoich fotografiach uchwyciła najważniejsze momenty warsztatów, ale przede wszystkim emocje uczestników, portrety, chwile skupienia, niezadowolenia oraz radości i satysfakcji.
Koncert finałowy i wernisaż odbyły się 24 listopada w sali galerii Arteneum. Wykonałam wszystkie 21 miniatur, które nagrałam na płycie, jednocześnie prezentując prace uczestników na dużym ekranie. W ten sposób słuchacze i odbiorcy koncertu jednocześnie widzieli partyturę graficzną oraz „efekt” dźwiękowy.



