Facebook icon Instagram icon
Belka logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego

Edukacja Kulturalna FR

Innowacyjny program NANODŹWIĘKI ma na celu rozszerzenie i podniesienie kompetencji muzycznych w grupie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. oraz zapewnienie im komfortowego odbioru muzyki na żywo podczas specjalnie przygotowanych koncertów.
Obejmie zajęcia grupowe (grupy około 5-6 osób) z wiedzy o muzyce (historia muzyki, zagadnienia ogólnomuzyczne, warsztaty z improwizacji tańca butoh wspomagające odbiór muzyki, zajęcia z literatury muzycznej).

Element graficzny

Najważniejszym elementem zadania jest zwiększenie dostępności do wiedzy muzycznej i do muzyki dla środowisk wykluczonych.

 

Dostosowanie każdych zajęć do poziomu intelektualnego odbiorcy, wiedza i doświadczenie na temat uczestników zapewnia nam dużą efektywność działań.

 

Obserwujemy dużą ofertę instytucji kulturalnych dla dzieci, ale dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi takiej oferty nie ma. Dodatkowo jesteśmy zwolennikami regularnego zdobywania wiedzy o kulturze, zajęć urozmaiconych ale nie odbywających się dwa razy w roku w formie warsztatów, ale zajęć cotygodniowych obejmujących szeroką, regularnie zdobywaną wiedzę muzyczną, która zaowocuje wiedzą na temat muzyki ale też własnych potrzeb estetycznych w zakresie kultury muzycznej.

 

Ponieważ każdy z odbiorców jest innym człowiekiem i jego potrzeby są różne, jesteśmy w stanie zaprojektować zadania pod kątem tych potrzeb – zajęcia indywidualne dla osób potrzebujących spokoju i skupienia oraz bezpośredniego kontaktu z instrumentem oraz dla osób chcących poszerzać wiedzę muzyczną za pomocą różnorodnych działań.

 

Planujemy: zajęcia w formie wykładów i warsztatów, lekcje indywidualne, zajęcia z literatury muzycznej prezentującej szerokie spojrzenie na gatunki muzyczne i wykonawców.

Koncepcja realizacji zadania:

  • cotygodniowe zajęcia grupowe poruszające najważniejsze tematy z wiedzy o muzyce
  • lekcje indywidualne dla zainteresowanych uczniów – fortepian, improwizacja, kompozycja
  • warsztaty z tworzenia partytur oraz słuchania muzyki, połączone z zajęciami sensorycznymi i ruchowymi z elementami tańca butoh i rytmiki wspomagające aktywność podczas słuchania muzyki
Element graficzny

Co chcemy osiągnąć:

  • Poszerzanie wiedzy muzycznej i artystycznej w zróżnicowanym środowisku
  • Wprowadzenie nowatorskiego sposobu wykładania opartego zawsze na zasadzie pokrewieństwa, dziedzictwa, inspiracji w każdej dziedzinie sztuki.
  • Zbudowanie świadomości kulturowej wśród odbiorców na temat roli muzyki i sztuki w życiu człowieka.
  • Nabywanie umiejętności rozróżniania sztuki wartościowej od tej fałszywej, kiczowatej
  • Zapoznanie odbiorców z muzyką nową i klasyczną.
  • Ułatwienie dostępu do baz muzycznych, nauka tworzenia własnych baz utworów, np wg nastroju, potrzeb czy cech muzycznych
  • Zapoznanie uczniów z mniej znanymi postaciami sztuki XX wieku, o których nie przeczytają w podręcznikach.
  • Tworzenie nowej publiczności i odbiorców sztuki dla naszego kraju – podnoszenie kompetencji osób wykluczonych z życia muzycznego
  • Pokazanie tworzenia sztuki jako formy zabawy i źródła przyjemności ale też jako narzędzia opinii i zmian społecznych
  • Tworzenie pomostu między muzyką poważną, a rozrywkową, traktowanie muzyki rozrywkowej, jako muzyki współczesnej.
  • Dotarcie do środowisk mało aktywnych kulturowo.
  • Umieszczenie działań artystycznych w kontekście życia codziennego i tworzenia jako formy zabawy, autoekspresji
    i pobudzania wyobraźni.
Belka logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego