Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego
Edukacja Kulturalna FR
Innowacyjny program NANODŹWIĘKI ma na celu rozszerzenie i podniesienie kompetencji muzycznych w grupie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. oraz zapewnienie im komfortowego odbioru muzyki na żywo podczas specjalnie przygotowanych koncertów.
Obejmie zajęcia grupowe (grupy około 5-6 osób) z wiedzy o muzyce (historia muzyki, zagadnienia ogólnomuzyczne, warsztaty z improwizacji tańca butoh wspomagające odbiór muzyki, zajęcia z literatury muzycznej).
Najważniejszym elementem zadania jest zwiększenie dostępności do wiedzy muzycznej i do muzyki dla środowisk wykluczonych.
Dostosowanie każdych zajęć do poziomu intelektualnego odbiorcy, wiedza i doświadczenie na temat uczestników zapewnia nam dużą efektywność działań.
Obserwujemy dużą ofertę instytucji kulturalnych dla dzieci, ale dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi takiej oferty nie ma. Dodatkowo jesteśmy zwolennikami regularnego zdobywania wiedzy o kulturze, zajęć urozmaiconych ale nie odbywających się dwa razy w roku w formie warsztatów, ale zajęć cotygodniowych obejmujących szeroką, regularnie zdobywaną wiedzę muzyczną, która zaowocuje wiedzą na temat muzyki ale też własnych potrzeb estetycznych w zakresie kultury muzycznej.
Ponieważ każdy z odbiorców jest innym człowiekiem i jego potrzeby są różne, jesteśmy w stanie zaprojektować zadania pod kątem tych potrzeb – zajęcia indywidualne dla osób potrzebujących spokoju i skupienia oraz bezpośredniego kontaktu z instrumentem oraz dla osób chcących poszerzać wiedzę muzyczną za pomocą różnorodnych działań.
Planujemy: zajęcia w formie wykładów i warsztatów, lekcje indywidualne, zajęcia z literatury muzycznej prezentującej szerokie spojrzenie na gatunki muzyczne i wykonawców.

Koncepcja realizacji zadania:
- cotygodniowe zajęcia grupowe poruszające najważniejsze tematy z wiedzy o muzyce
- lekcje indywidualne dla zainteresowanych uczniów – fortepian, improwizacja, kompozycja
- warsztaty z tworzenia partytur oraz słuchania muzyki, połączone z zajęciami sensorycznymi i ruchowymi z elementami tańca butoh i rytmiki wspomagające aktywność podczas słuchania muzyki
Co chcemy osiągnąć:
- Poszerzanie wiedzy muzycznej i artystycznej w zróżnicowanym środowisku
- Wprowadzenie nowatorskiego sposobu wykładania opartego zawsze na zasadzie pokrewieństwa, dziedzictwa, inspiracji w każdej dziedzinie sztuki.
- Zbudowanie świadomości kulturowej wśród odbiorców na temat roli muzyki i sztuki w życiu człowieka.
- Nabywanie umiejętności rozróżniania sztuki wartościowej od tej fałszywej, kiczowatej
- Zapoznanie odbiorców z muzyką nową i klasyczną.
- Ułatwienie dostępu do baz muzycznych, nauka tworzenia własnych baz utworów, np wg nastroju, potrzeb czy cech muzycznych
- Zapoznanie uczniów z mniej znanymi postaciami sztuki XX wieku, o których nie przeczytają w podręcznikach.
- Tworzenie nowej publiczności i odbiorców sztuki dla naszego kraju – podnoszenie kompetencji osób wykluczonych z życia muzycznego
- Pokazanie tworzenia sztuki jako formy zabawy i źródła przyjemności ale też jako narzędzia opinii i zmian społecznych
- Tworzenie pomostu między muzyką poważną, a rozrywkową, traktowanie muzyki rozrywkowej, jako muzyki współczesnej.
- Dotarcie do środowisk mało aktywnych kulturowo.
- Umieszczenie działań artystycznych w kontekście życia codziennego i tworzenia jako formy zabawy, autoekspresji
i pobudzania wyobraźni.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego