Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego
Kultura Dostępna /Różnorodna Warszawa
Innowacyjny program NANODŹWIĘKI ma na celu rozszerzenie i podniesienie kompetencji muzycznych w grupie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. oraz zapewnienie im komfortowego odbioru muzyki na żywo podczas specjalnie przygotowanych koncertów.
Obejmie zajęcia grupowe (grupy około 5-6 osób) z wiedzy o muzyce (historia muzyki, zagadnienia ogólnomuzyczne, warsztaty z improwizacji tańca butoh wspomagające odbiór muzyki, zajęcia z literatury muzycznej).
W kolejnym etapie – organizację koncertów muzycznych oraz – wspólne uczestnictwo w transmisjach Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.

Ważnym elementem zadania jest zwiększenie dostępności do wiedzy muzycznej i do muzyki dla środowisk wykluczonych. Dostosowanie każdych zajęć do poziomu intelektualnego odbiorcy, wiedza i doświadczenie na temat uczestników zapewnia nam dużą efektywność działań.
Dodatkowo zapewnienie odbiorcom komfortu słuchania muzyki, w miejscu z dogodną dostępnością i przestrzeni która nie wymaga w pełni typowego przestrzegania zasad obecności na koncertach sprawi, że możliwość uczestniczenia i liczba chętnych odbiorców znacznie się zwiększy.
Podczas naszych koncertów, uczestnicy będą mogli sprawdzić swoje możliwości i granice percepcyjne bez obaw o brak tolerancji czy akceptacji.
Obserwujemy dużą ofertę instytucji kulturalnych dla dzieci, ale dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi takiej oferty nie ma. Dodatkowo jesteśmy zwolennikami regularnego zdobywania wiedzy o kulturze, zajęć urozmaiconych ale nie odbywających się dwa razy w roku w formie atrakcyjnych warsztatów, ale zajęć cotygodniowych obejmujących szeroką wiedzę muzyczną, zaplanowaną na cały rok.
Ponieważ każdy z odbiorców jest innym człowiekiem i jego potrzeby są różne, jesteśmy w stanie zaprojektować zadania pod kątem tych potrzeb – zajęcia indywidualne dla osób potrzebujących spokoju i skupienia oraz bezpośredniego kontaktu z instrumentem oraz dla osób chcących poszerzać wiedzę muzyczną za pomocą różnorodnych działań. Planujemy: zajęcia w formie wykładów i warsztatów, prezentacje, zajęcia z literatury muzycznej prezentującej szerokie spojrzenie na gatunki muzyczne i wykonawców.
Niezwykle ważnym dla nas wydarzeniem w 2025 roku będzie Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina, planujemy wspólne uczestniczenie w transmisjach, analizę wykonań i specjalne zajęcia z literatury F, Chopina.
Konkurs muzyczny jest idealnym materiałem do edukacji muzycznej, uwrażliwia słuchacza na szczegóły wykonań, słuchając kilku wykonań rozwijamy naszą estetykę muzyczną, na zajęciach dowiemy się także wiele o formule konkursu, poznamy kulisy pracy pianistów ale także jurorów i organizatorów koncertu.

Koncepcja realizacji zadania:
- cotygodniowe zajęcia grupowe poruszające najważniejsze tematy z wiedzy o muzyce
- lekcje indywidualne dla zainteresowanych uczniów – fortepian, improwizacja
- warsztaty grupowe połączone z transmisjami z konkursu
Co chcemy osiągnąć:
- Poszerzanie wiedzy muzycznej i artystycznej w zróżnicowanym środowisku
- Wprowadzenie nowatorskiego sposobu wykładania opartego zawsze na zasadzie pokrewieństwa, dziedzictwa, inspiracji w każdej dziedzinie sztuki.
- Podnoszenie kompetencji kulturowych w grupie wykluczonej
- Dostarczenie oferty muzycznej na wysokim poziomie osobom, których często nie stać na koncert w dużej instytucji muzycznej.
- Zbudowanie świadomości kulturowej wśród odbiorców na temat roli muzyki i sztuki w życiu człowieka.
- Nabywanie umiejętności rozróżniania sztuki wartościowej od tej fałszywej, kiczowatej.
- Zapoznanie odbiorców z muzyką nową i klasyczną.
- Zapoznanie uczniów z mniej znanymi postaciami sztuki XX wieku, o których nie przeczytają w podręcznikach.
- Ułatwienie dostępu do baz muzycznych, nauka tworzenia własnych baz utworów, np wg nastroju, potrzeb czy cech muzycznych.
- Tworzenie nowej publiczności i odbiorców sztuki dla naszego kraju.
- Pokazanie tworzenia sztuki jako formy zabawy i źródła przyjemności ale też jako narzędzia opinii i zmian społecznych.
- Tworzenie pomostu między muzyką poważną, a rozrywkową, traktowanie muzyki rozrywkowej, jako muzyki współczesnej.
- Dotarcie do środowisk mało aktywnych kulturowo.
- Umieszczenie działań artystycznych w kontekście życia codziennego i tworzenia jako formy zabawy, autoekspresji i pobudzania
wyobraźni. - Szerzenie wiedzy o muzyce i sztuce w środowiskach zamkniętych oraz wśród osób nie związanych zawodowo ani amatorsko z muzyką isztuką.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego