Facebook icon Instagram icon

Idea

NANODŹWIĘKI to autorski program wydarzeń muzycznych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami obejmujący specjalne koncerty z prelekcjami niwelujące dostępność do sztuki, zajęcia grupowe oraz wspólne śledzenie transmisji konkursu chopinowskiego.

Element graficzny

Po entuzjastycznie przyjętych warsztatach muzycznych w 2024 roku, w roku bieżącym skupimy się na regularnej edukacji z zakresu upowszechniania muzyki (zajęcia grupowe popularyzujące muzykę) oraz organizacji koncertów dostępnych dla młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

 

Koncerty na których wystąpią wybitni muzycy prezentujący różne style muzyczne (klasyka, jazz, muzyka filmowa i rozrywkowa) mają ważne zadanie: podnosić kompetencje społeczne uczestników i niwelować nierówność w dostępności do wyjątkowych koncertów.

Odbiorcy w spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi są także odbiorcami muzyki, ale często niedostosowanie sal koncertowych oraz nieprzewidziane reakcje na nowe, niespodziewane bodźce (ostre światło, ogromna sala, nagłe głośne dźwięki) sprawiają, że nie zawsze mogą sobie pozwolić na wizytę np w dużych instytucjach muzycznych.

Dlatego chcemy zapewnić im bezpieczne miejsce do koncertów, odpowiednie wprowadzenie (prelekcje) oraz wcześniejsze zaznajomienie ich z przygotowywanym repertuarem. W ten sposób zapewnimy im koncerty na wysokim poziomie, na którym będą czuli się akceptowani i swobodni.

 

Wydarzenia te, które wprowadzą osoby z niepełnosprawnościami w świat muzyki wykonywanej na żywo, pozwolą im skonfrontować się z bodźcami, niepewnościami wynikającymi z wizyty na koncercie oraz zdobywać wiedzę na temat muzyki i pobytu na koncertach.

Element graficzny
Zatem, jaki mamy

PLAN?

Niezwykle ważnym dla nas wydarzeniem w 2025 roku będzie Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina, planujemy wspólne uczestniczenie w transmisjach, analizę wykonań i specjalne zajęcia z literatury F, Chopina.

Konkurs muzyczny jest idealnym materiałem do edukacji muzycznej, uwrażliwia słuchacza na szczegóły gry pianistycznej, słuchając kilku wykonań rozwijamy naszą estetykę muzyczną, na zajęciach dowiemy się także wiele o formule konkursu, poznamy kulisy pracy pianistów ale także jurorów i organizatorów koncertu.

Planujemy wspólny cykl transmisji w dostosowanym miejscu (ekran, odpowiednie nagłośnienie), omawianie poszczególnych wykonań, zajęcia z literatury pianistycznej oraz spotkania z osobami związanymi z konkursem chopinowskim

Ważnym, pionierskim działaniem będzie tłumaczenie na żywo komentarzy z transmisji w języku PJM.

Jest to nowe wyzwanie planowane wraz ze społecznością osób Głuchych – połączenie transmisji konkursu chopinowskiego z elementami transmisji na żywo meczu piłkarskiego – wypowiedzi „komentatora „ opisujące poczynania” pianisty i orkiestry w przesłuchaniach finałowych będą na bieżąco tłumaczone na język PJM.

Regularne, comiesięczne zajęcia warsztatowe będą poszerzały wiedzę muzyczną z zakresu elementów dzieła muzycznego, historii muzyki i biografii wyjątkowych twórców.

Ważnym elementem zajęć jest łączenie muzyki klasycznej z popularną, ukazywanie pomostów i dziedzictwa kulturowego na przykładzie stylów muzycznych i twórców którzy inspirowali się wzajemnie. Zajęcia będą dostosowane do poziomu intelektualnego odbiorców, także do osób posługujących się komunikacją alternatywną.

Wierzymy, że tylko regularna edukacja muzyczna przynosi wiedzę, która pomaga nam zdobyć ważną umiejętność – odróżnienie muzyki dobrej i wartościowej od tej słabej i tandetnej.

Element graficzny

Główne cele zadania:

  • rozwój kompetencji społecznych
  • zniwelowanie różnic w dostępności do edukacji kulturalnej i oferty muzycznej dla grup wykluczonych oraz zapewnienie komfortu odbioru muzyki osobom z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
  • rozwój kompetencji kulturowych: poszerzanie wiedzy o muzyce, kulturze, sztuce.
Element graficzny

Zajęcia będą bezpłatne, odbędą się w Domu Otwartym w Warszawie, większość planowanych koncertów odbędzie się w Galerii Arteneum.

Element graficzny

BIO

Emilia Karolina Sitarz

Pianistka, dyrektor artystyczna festiwalu Kwadrofonik i cyklu SŁUCHY – Koncerty do zwiedzania, pedagog. Pomysłodawczyni programu edukacyjnego dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz w spektrum autyzmu NANODŹWIĘKI, laureatka najważniejszych polskich nagród kulturalnych takich jak: Koryfeusz, Paszport Polityki, Fryderyk, Złota Płyta, Folkowy Fonogram Roku. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2025 w ramach działań „upowszechnianie kultury”.

Z flecistką Ewą Liebchen tworzy duet  wykonujący muzykę najnowszą. W roku 2024  zrealizowały grant MKiDN w ramach programu „Promocja Kultury Polskiej za Granicą”.
Zadanie „Szlakiem polskiego sonoryzmu” było cyklem koncertów i wykładów na zagranicznych uczelniach popularyzujących polską muzykę XX i XXI wieku oraz współczesne techniki wykonawcze. Recitale i zajęcia dla młodych kompozytorów i instrumentalistów odbyły się w: Macedonii, Armenii, Gruzji, Rumunii, Mołdawii, Słowacji, Litwie.

 

W ramach pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami i w spektrum autyzmu przygotowała i prowadziła:
Warsztaty muzyczne “Narysuj dźwięk”, “Muzyka na widelcu”, “Halo halo tu Muranów” – nominacja do nagrody Słonecznik, Warsztaty z udźwiękawiania i reżyserii dźwięku dla młodzieży w spektrum autyzmu dla Stowarzyszenia Innowacji Społecznych Mary i Max, Warsztaty popularyzujące muzykę dla młodzieży w ramach Festiwalu “Szalone Dni Muzyki” – dla młodzieży z niepełnosprawnościami z ZSS nr 89 w Warszawie
Dodatkowo Emilia Sitarz brała udział kilkukrotnie w koncertach sensorycznych dla Muzeum Polin.
W latach 2019-2022 wraz z Akademią Teatralną realizowała projekt społeczno-kulturalny ITAKA działający przeciwko wykluczeniu ze sfery sztuki osób starszych.

 

Od 2024 realizuje zajęcia w ramach programu NANODŹWIĘKI.

Ukończyła Uniwersytet Muzyczny F. Chopina w Warszawie, jest także absolwentką mistrzowskich studiów podyplomowych w Hochschule fur Musik w Rostocku, ukończonych z wyróżnieniem w klasie duetu Hansa – Petera i Volkera Stenzl. Przez wiele lat edukację pobierała także w klasie duetu Bracha Eden – Alexander Tamir (Izrael).
Od 1999 tworzy zespół Lutosławski Piano Duo, a od 2005 także kwartet Kwadrofonik.

 

W autorskich projektach muzycznych wraz ze swoimi zespołami często nawiązuje współpracę z osobowościami muzyki pop, jazzu oraz folku (m.in.: D. Miśkiewicz, A. Rojek, M.Koteluk, A. Strug) Współpracuje także z wybitną flecistką Ewą Liebchen.

 

Od 2011 prowadzi działalność Stowarzyszenia Kwadrofonik, z którym realizuje szereg projektów w Polsce oraz za granicą m.in Festiwal Kwadrofonik, Słuchy-Koncerty do zwiedzania, Pianokrąg, Wolny koncert, Kwadrofonik- za granicą dźwięku, Szlakiem polskiego sonoryzmu, Nanodźwięki.

 

Koncertowała w większości krajów europejskich, w Ameryce Północnej i Południowej, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, występując w takich salach jak: Filharmonia Narodowa, Izumi Hall, Carnegie Hall, Filharmonia Berlińska, Gulbenkian Auditorio, Studio im. W. Lutosławskiego, Chicago Symphony Center, NOSPR, NFM, Beijing Music Hall, J.F. Kennedy Center for the Performing Arts.

 

Jest gościem takich festiwali jak:

Festiwal Polskiego Radia, Kwartesencja, Warszawska Jesień, „Łańcuch”, UNSOUND, Festiwal Prawykonań, Musica Polonica Nova, Festiwal Pianistyki Polskiej, Vratislavia Cantans, Festiwal Pianistyczny w Krakowie, Muzyka na Szczytach, Two Moors Festival (Wlk.Brytania), Londrina Festival (Brazylia), Scelsi Festival (Włochy), Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Klang, Malta, Spring Festival (Izrael), Ein Kerem Music Centre Season (Izrael). Regularnie gości na festiwalach duetów fortepianowych, m.in. w Mołdawii, na Litwie i Białorusi a także koncertuje na zaproszenie Ambasad i Instytutów Polskich za granicą.

 

Przywiązuje ogromną wagę do muzyki nowej oraz do współpracy z kompozytorami. Dokonała kilkudziesięciu prawykonań, w tym Koncertów na dwa fortepiany, skomponowanych specjalnie dla jej zespołów oraz m.in.: RÓŻNIA, III SYMFONIA W. Z. Zycha – na fortepian flażoletowy i orkiestrę, KONCERT NA DWA FORTEPIANY, M. Małeckiego, DFRGMNTD, SEPTEMBER W. Blecharza, FUORI – Koncert na dwa fortepiany, WSTĘGA MOEBIUSA M. Jabłońskiego, utwory kameralne M. Laskowskiego, K. Szwed, J. Stanley, W. Z. Zycha, W. Blecharza, A.Zagajewskiego.

 

Aktualne przygotowuje dzieła kompozytorów zagranicznych takich jak: Peter Ablinger, Niels Ronsholdt, Georgy Kurtag. Premiera najnowszej płyty solowej planowana jest na wrzesień.

 

W pracy ze swoimi zespołami łączy tradycje muzyki klasycznej, wykonawstwo muzyki najnowszej oraz wieloźródłowe inspiracje m.in polską muzyką tradycyjną oraz elektroniczną. Wspólnie propagują także dzieła rzadko wykonywane, m.in „Music for eighteen musicians” i „Daniel Variations” Steve’a Reicha, „Industrial Symphony” Angelo Badalamentiego, Wanderer – Fantasie w wersji na dwa fortepiany i orkiestrę F. Liszta (wraz z Jerusalem Symphony Orchestra)

.

 

Najważniejsze wydawnictwa płytowe z jej udziałem to: Lutosławski Piano Duo – Kagel, Lutosławski, Poulenc, Strawiński; Folklove; Requiem Ludowe; Piano.pl; Lutosławski – Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci; Winterreise; Unchained; Incorporate; Liminal Studies; Lady Monsieur Poldowski; Astronomia poety. Baczyński; Good Night Mr. Górecki

Element graficzny